Corona: impact en tendensen voor bedrijven en juristen
Dat corona een enorme invloed heeft op ons leven, twijfelt niemand aan. Maar ook binnen bedrijven zorgt corona voor veranderingen en verschuivingen. Hoe zich dat vertaalt in de vraag naar juridische ondersteuning en op de manier van werken binnen organisaties, lees je hier.
Veranderingen in de vaste aanwervingen voor juristen
De grootste stijging zien we in de vraag naar CORP M&A- en vastgoedjuristen. En dit zowel bij bedrijven als advocatenkantoren. Maar ook binnen de IT en pharma is er meer vraag naar juristen met specifieke skills. Initieel was er begin 2020 ook in de food een stijgende vraag, maar die nam al snel weer af. Een sector waar corona geen impact had, was de notariële: de vraag naar geschikte profielen bleef daar even hoog.
Verbazend genoeg steeg de vraag naar juristen in arbeids- en sociaal recht maar licht. Dit in tegenstelling tot andere financiële crisissen in het verleden, waar de stijging spectaculair was. Al zien we daar nu toch ook stilaan verandering in komen, want veel bedrijven beginnen zich voor te bereiden op de sociaalrechterlijke naschokken die corona ongetwijfeld zal geven. De steunmaatregelen van de overheid worden straks teruggeschroefd, en dat zal heel wat verschuiven in het ondernemingslandschap veroorzaken.
Algemeen genomen wordt de vraag naar gespecialiseerde juristen en advocaten steeds groter, maar die profielen worden ook schaarser en duurder. Een trend die The War For Talent overminderderd doorzet, ook postcorona.
Veranderingen in de tijdelijke aanwervingen voor juristen
Aan het begin van de coronacrisis was er een daling te zien in de vraag naar interim juristen, maar dat lijkt nu te keren. Eind 2020 was er een eerste stijging merkbaar, waarop begin 2021 een tweede stijging volgde. Bedrijven hebben dan ook nood aan juristen die ze onmiddellijk kunnen inzetten. Doorgaands zijn er veel goede redenen om een interim jurist in te schakelen, maar nu onderscheiden we twee hoofdredenen: de interne druk van de crisis op bedrijven enerzijds, en het feit dat bedrijven hun organisatie en werking momenteel herzien anderzijds. Een interim jurist is dan de perfecte oplossing. Zowel voor de tijdelijke versterking van een team als voor het uitsluiten van juridische risico’s. Bij Nonzerosum werken topexperten thuis in verschillende rechtsdomeinen, waardoor we hier voor veel bedrijven een meerwaarde betekenen.
Naast expertise wordt ook attitude steeds belangrijker
De expertise van een jurist is zeer belangrijk, maar bedrijven en dienstverleners focussen bij het aanwerven steeds vaker ook op attitude, skills en persoonlijkheid. Sinds de crisis gaan mensen nog meer op zoek naar profielen die de gemeenschappelijke waarden van de organisatie mee willen uitdragen. Vertrouwen is daarbij key, want de crisis brengt vele onzekerheden mee. Bedrijven willen de juiste persoon op de juiste plaats, en dat op lange termijn. Een trend die we bij nonzerosum alleen maar kunnen toejuichen, want een duurzame aanwerving behoort ook tot onze doelstellingen.
Kandidaten leggen de focus meer op de inhoud van de job
De fun at work valt door corona meestal weg, en dus wordt de inhoud van een job belangrijker voor kandidaten. En daar zijn ze best kritisch in. Bovendien was er bij veel kandidaten begin 2020 ook nog veel onzekerheid en werd er minder van job veranderd. Maar sinds 2021 wagen velen alsnog de sprong. De markt herpakt zich, en die positieve kentering straalt af op het vertrouwen van de kandidaten.
Nog meer tendensen binnen werving en selectie
In het algemeen ligt de workload vaak hoger voor juristen binnen bedrijven, maar is er anderzijds ook minder budget voor handen De balans daarin vinden kan voor de jurist een uitdaging zijn. Die hoge werkdruk wordt ook het vaakst opgevangen door een interim jurist, waar zowel bedrijven als advocaten en notarissen een beroep op doen.
Verder is digitaal solliciteren en zelfs onboarden geen uitzondering meer. Bepaalde sectoren, vooral IT en de multinationals, hebben zich deze nieuwe manier van werken zelfs heel vlot eigen gemaakt. Al blijft het wel een uitdaging om de verbinding met het team te vinden, zowel voor de kandidaat als de organisatie. Bovendien vervaagt de grens tussen werk en privé door het thuiswerken. Mensen leven en werken in dezelfde ruimte, waardoor de off switch soms moeilijk te vinden is. Geen evidentie als ook sociale uitlaatkleppen wegvallen.
Als bedrijf kon je wel op zoek gaan naar creatieve oplossingen die de betrokkenheid verhogen, maar ook daar waren de mogelijkheden beperkt. Virtuele spellen zoals een escape room, virtuele teambuildings, je team leren kennen aan de hand van hun favoriete liedjes, virtuele wine tastings, … Allemaal leuk, maar niet te vergelijken met het echte contact tussen collega’s. De meesten snakken dan ook naar de terugkeer van het werken op kantoor.
Thuiswerken versus werken op kantoor
Thuiswerken is zeker een blijver, al komen veel kandidaten er ook van terug om fulltime thuis te werken. Je krijgt misschien meer gedaan, maar je mist ook het contact en de verbinding. Veel kandidaten zien dan ook een tussenoplossing voor de toekomst, en bedrijven staan best nu al eens stil bij hun policy. Met één of twee dagen thuiswerk kies je het midden, en combineer je het beste van twee werelden. Onze tip? Bedank ook al eens hoe je het thuiswerken praktisch zal organiseren. Iedereen op dezelfde dagen op kantoor of flex-dagen om van thuis te werken? Want wat werkt voor de één is daarom niet de ideale situatie voor de ander. Stof om over na te denken dus. En wij kunnen alvast helpen om die home working policy op te stellen.